Just nu kan du uppleva driftstörningar

Kommunvägledare

Ta chansen att bidra till att Kristianstads kommun vidareutveckla en av Sveriges bästa medborgarcenter!

Medborgarcenter är medborgares, företags och föreningars väg in till Kristianstads kommun och förvaltningarnas förlängda arm utåt. Enheten tar varje dag emot ca 500 ärenden som vi besvarar på uppdrag av kommunens förvaltningar. De frågor som vi inte kan svara på slussar vi vidare till kommunens förvaltningar.

Enheten består av kommunvägledare, handläggare, systemadministratör, systemansvarig, samordnare och enhetschef. Vi finns i Rådhus Skåne samt i Östra kommunhusets besökscentrum.

Vi letar efter dig som vill arbeta extra vid behov och vill vara med och svara på medborgares kommunfrågor. Du får gärna kombinerad det med erfarenheter utifrån ditt programval t ex med inriktning mot barn- och utbildning, miljö- och samhällsbyggnad eller omsorg.

Vi letar efter dig som kan hjälpa till vid enskilda dagar, lov eller semesterperioder.

Fakta om medborgarcenter: Vi vill förenkla och göra det lättare för medborgare, föreningar och företag att få sina kommunfrågor besvarade. Vi är vägen in för medborgare, föreningar och företag och vi svarar våra medborgare via telefon, besök, SMS, e-post och formulär från kristianstad.se

Det ska vara enkelt, smidigt och lätt att kontakta oss och få svar.

Alla ska kunna ge allmän information och vägledning och vi hanterar över 70 % av ärendena, resten går vidare till aktuell förvaltning.

Arbetsuppgifter: Arbeta som kommunvägledare och ge information, rådgivning, vägledning samt god service via besök, telefon, e-post och andra kontaktvägar. Övriga administrativa uppgifter förekommer.

Vid en ev. anställning kommer en introduktion ske med ansvarig samordnare som med resten av verksamheten lär upp och utbildar i de områden som avses. Introduktionen sker succesivt och här finns också systemstöd, arbetsrutiner och många erfarna kollegor.

Kvalifikationer

Utbildning
skallkrav: Pågående utbildning på högskola eller universitet.    

Arbetslivserfarenhet, kunskaper och förmågor
skallkrav:         
meriterande: God kännedom om kommunal och offentlig förvaltning. Erfarenhet av arbete med kundkontakt, direktservice och telefoni. God kännedom om Kristianstads kommun.

IT- och datorprogramskunskap
skallkrav: Goda kunskaper inom informationssökning och IT-system. Erfarenhet och/eller god förmåga av att arbeta i olika verksamhetssystem
meriterande: God förmåga att uttrycka sig i skrift

Språk
skallkrav: Flytande svenska, god engelska
meriterande: Ytterligare språk

Personliga egenskaper: Vara en lagspelare och hjälpa varandra, vara serviceinriktad och ge medborgarna ett gott bemötande och god service. Serviceinriktad, Förmåga att prioritera och arbeta under tidspress, Flexibel och Engagerad

Sista ansökningsdag: Så snart som möjligt.

Kontaktperson för ansökan Anders Sandin, 044 13 56 21 Anders.Sandin@kristianstad.se 

Fackliga kontaktpersoner med namn, fack/huvudorganisation och telefonnummer: Krister Nilsson, Vision, 044 13 50 00