Just nu kan du uppleva driftstörningar

Lunchpass – Stärk din kropp för en aktiv livsstil!

Tisdagar 12.10–12.50, start 26 oktober, slut 7 december, 5 träningstillfällen, maxantal 12 personer.

Högskolans studenter och anställda är välkomna till dessa lunchpass. De passar både dig som inte har någon tidigare erfarenhet av träning och dig med relativt hög nivå av träningserfarenhet. Vi anpassar övningarna utifrån dina förutsättningar – om de är för lätta för dig, görs de svårare och om de är för svåra görs de lättare! Tillsammans med tränaren testar du dig fram och bygger en rutin och stegring över tid.

Under passen kommer vi att arbeta med och utveckla din hållning, rörlighet och styrka. Ambitionen är att långsiktigt bygga upp medvetenhet och konkreta metoder för att ta itu med klassiska kroppsliga problem som vi alla förr eller senare stöter på.

Ur innehållet:

Self Myofascial Release (SMR) - Självmassage med hjälp av boll eller foamroll för att arbeta upp kvalitet i bind/muskelvävnad.

Uppvärmning/rörlighet - Väcka igång kroppen genom att ta sig igenom ett antal ytterlägen samt sätta igång energisystemet. Aktiv och passiv rörlighetsutveckling.

Hållnings- och funktionsträning - En kombination av stabilitets-, rörlighets- och styrketräning som är specifikt framtagna för att stärka kroppens samtliga leder för en hållbar hälsa.

Plats

Vi syns ombytta och klara i idrottshallen på högskolan kl. 12.10 och håller på till kl. 12.50.

Det går även att medverka på en lägre intensitet om du inte vill byta om. Dock ställs det krav på en oöm klädsel med möjlighet till att ta ut rörelser i ytterlägen.

Datum

Samtliga tillfällen är tisdagar.

Oktober: 26/10.

November: 9/11, 23/11, 30/11.

December:7/12.

Totalt 5 pass.

Anmälan

Till anmälningsformulär.

Om tränaren

Jarno Väresmaa, hälsovägledare på högskolans studenthälsa.

Tränaren Jarno.

Jag har en bred bakgrund i att arbeta med motionärer och elitidrottares funktion och välmående. Min akademiska bakgrund är psykologi och biomedicin med inriktning motion och idrott. Jag har arbetat bland annat som idrottslärare, personlig tränare, fystränare för individuell och lagidrott, idrottspsykolog, hälsocoach och kostrådgivare.

Min ambition är att skapa ett trivsamt klimat för att ta hand om kroppen. Både för dig som bara vill dyka upp och uppleva samt för dig som har ett djupare intresse kring att veta varför. Hoppas att vi ses på lunchpassen!