Just nu kan du uppleva driftstörningar

Kan du inte logga in i Ladok? Höj din tillitsnivå med BankID

Från och med den 1 januari 2024 måste du som är student och som har svenskt personnummer ha en högre så kallad tillitsnivå på ditt studentkonto för att kunna logga in i Ladok. Det innebär en högre säkerhet för dig att inte någon annan än du kan logga in på tjänsten. 

OBS! Efter att du har verifierat dig med BankID kan det ta upp till 1 timme innan ändringen har gått igenom och du kan logga in i Ladok.

Vad innebär det för dig som student med svenskt personnummer?

Om du inte höjer din tillitsnivå kommer du inte att kunna logga in i Ladok efter den 31 december 2023 utan att först legitimera dig. Kan du inte logga in i Ladok kommer du till exempel inte att kunna ta del av dina resultat, registrera dig på kurser eller anmäla dig till en tenta. 
 
Du som student med svenskt personnummer kan göra denna legitimering redan från den 4 december 2023. Du behöver bara göra det en gång och om du behöver byta lösenord på ditt konto.  

Hur höjer du din tillitsnivå?

För att få rätt tillitsnivå behöver du legitimera dig med hjälp av BankID. Det gör du enkelt göra genom att logga in på Studentportalen och klicka på länken Verifiera dig med BankID där. 

Om du inte kan legitimera dig digitalt med hjälp av BankID så har du möjlighet att legitimera dig på plats hos högskolans reception i hus 7. Giltiga id-handlingar är då till exempel pass, svenskt id-kort eller svenskt körkort.

Du som inte har svenskt personnummer berörs inte av detta krav och behöver därför inte göra denna legitimering. 

Varför behöver du göra det här?

Högskolan Kristianstad är en del av federationen SWAMID (Swedish Academic Identity Federation) och behöver därför följa deras regler för hur konton hanteras. En av reglerna är tillitsnivåer på konton, det vill säga hur säkra vi är på vem som innehar ett studentkonto. 

Ladok är första systemet på Högskolan Kristianstad som kräver en högre säkerhetsnivå för inloggning men fler och fler system kommer kräva högre säkerhetsnivåer i framtiden. Du kommer inte att behöva höja tillitsnivån för varje enskilt system utan du gör det en gång för alla på ditt konto, och om du behöver byta lösenord på ditt konto.  

 
Vid frågor, kontakta student@hkr.se